Wilhelmus gaat met prestatie-voetbal in fases over naar zaterdag

26 maart 2021 11:15

Veel zondagamateurverenigingen overwegen een overstap naar de zaterdag. Ook VV Wilhelmus heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheden op dit punt. Dit heeft ertoe geleid dat de club komend seizoen op zaterdag zal starten met een O23-team.

Ook bij de 23+spelers uit de selectie groeit de behoefte om op zaterdag te spelen. Voor de uitstraling en de opbouw van de club is het echter van belang dat het eerste en tweede elftal op niveau presteren. Als we nu zouden overstappen, zou dat niet het geval zijn. Beide teams gaan dan in de 4e klasse spelen. Dat willen we op dit moment niet en daarom wordt de besluitvorming over een overstap voor het eerste en tweede elftal nog een jaar uitgesteld. De hoop is dat de KNVB in de tussentijd duidelijkheid zal bieden over de mogelijkheid tot 'horizontaal overstappen', of alsnog een vorm van 'weekendvoetbal' invoert.

Vanaf volgend seizoen zal het eerste team waar het kan wel alvast enkele derby's op zaterdag gaan afwerken. De verwachting is dat dit in seizoen 2021/2022 voor minimaal 6 wedstrijden zal gelden. Langs deze weg komt het bestuur de wens van veel spelers in elk geval deels tegemoet, zonder dat dit vooralsnog ten koste gaat van het speelniveau en de ambities van de club.