J019-1 als poulewinnaar door in de beker !

Rijnvogels, fc JO19-1

14 september 2019 12:00

Zaterdag 14 september en de derde poulewedstrijd voor 019-1. Na veel speurwerk in de week voor deze wedstrijd wisten we dat we aan een gelijkspel genoeg hadden om door te bekeren. We zaten immers ingedeeld in groep 1 en daarvan gingen de eerste twee teams door, waarvan onze tegenstander van vandaag, Rijnvogels 019-1 , al geplaatst was na twee zeges. Wilhelmus had aan een gelijkspel tegen Rijnvogels genoeg om door te bekeren, waar Forum Sport 019-1 afhankelijk was van het resultaat in Katwijk, er vanuit gaande dat Forum Sport zelf geen fout zou maken bij VCS.

Rijnvogels had indruk gemaakt in de twee wedstrijden hiervoor en enkele spelers hebben zelfs hun debuut al bij de senioren selectie gemaakt en dus geen eenvoudige opdracht voor Wilhelmus. De geel-zwarten moesten vandaag wegens blessures Tycho, Joshua en Tobias missen en ook de voorbereiding verliep anders als anders.  Rijnvogels is normaal hooguit een half uur rijden, maar door diverse omleidingen arriveerden de meeste spelers pas twintig minuten voor de aftrap op het schitterende sportpark de Kooltuin.

De wedstrijd werd door de verenigingsmanager van Rijnvogels in gang gefloten en het was vanaf de eerste minuut duidelijk dat beide teams er geen salonremise van gingen maken. Zonde dat we van onze eigen wespen niet het voetbal van vorige week terugzagen. Veel te gehaast en zelfs ongecontroleerd op sommige momenten. De gastheren spelen verzorgder als onze eigen mannen, maar na negen minuten is het wel Wilhelmus dat de score opent. Nick draait goed weg, stuurt Bradley weg die oog in oog met de doelman niet faalt en Wilhelmus op voorsprong zet. Vlak voor de treffer had Wilhelmus ook al gescoord, maar Nigel werd terug gevlagd wegens vermeend buitenspel. Echter kon dat bij de goal van Bradley nooit het geval zijn en dus een voorsprong voor Wilhelmus.

De wedstrijd wordt grimmiger, overtredingen over en weer, waarbij het vooral zonde is dat onze wespen hun hoofd wat op hol laten brengen en daardoor nog minder aan hun eigen spel toekomen. Ondanks de coaching vanaf de zijkant, lijken sommige spelers daar vandaag wat minder vatbaar voor als normaal. Rijnvogels deelt ook uit en eigenlijk is geen hoogstaande wedstrijd. De betere ploeg is absoluut het thuis spelende Rijnvogels, maar tot echte kansen komen ze niet. Tot vlak voor rust Robbin twee keer fantastisch ingrijpt. Eerst bij een afstandsschot en tien tellen later ook bij de rebound als van ons iedereen blijft staan en de rechtsback van Rijnvogels al leek te juichen, maar die had buiten Robbin gerekend. Een schitterende save van de doelman die daarmee de ruststand van 0-1 in stand hield.

Een duidelijke bespreking binnen in de rust. Iedereen leek het te begrijpen, want de eerste vijf minuten was het Wilhelmus dat wat rustiger voor de dag kwam. Maar na de beginfase verzande de ploeg weer in rariteiten en dit koste Nick een gele kaart. Waarschijnlijk een optelsom van de scheidsrechter, want andere leken meer rijp voor de kaart. De gastheren irriteerde zich aan het strijdlustige Wilhelmus, en Wilhelmus irriteerde zich aan het eveneens uitdelende Rijnvogels. Kortom geen leuke wedstrijd, waar dat wel mogelijk was geweest. Rijnvogels liet bij vlage immers hun voetbalpotentie zien en van onze eigen mannen staat de uitstekende wedtrijd van vorige week nog op het netvlies. Zonde dat het ons vandaag niet lukte dat te evenaren.

Enkele wissels leverde wat meer rust op bij Wilhelmus en de invallers lieten wederom zien hun waarde te hebben en dicht tegen de basisploeg aan te zitten.  Rijnvogels gaat meer risico nemen en geeft daarmee ruimte weg waar Wilhelmus een paar keer gevaarlijk door uitbreekt, maar de definitieve knock-out blijft uit.  De thuisploeg krijgt wat corners en vrije schoppen rond de zestien, maar de geel-zwarten geven geen krimp en trekken de zege over de streep. Een gestolen zege, want vandaag hadden we geen recht op de drie punten. Wel op basis van inzet, niet op basis van ons veldspel wat vandaag ver onder de maat was en niet des Wilhelmus. Echter gaat Wilhelmus door de zege wel door als poulewinnaar naar de volgende bekerronde. Rijnvogels gaat als nummer twee ook door naar de volgende ronde en dat is ze van harte gegund.

Want in die ploeg zit zoveel potentie, dat ik ze een plek in de promotiepoule voorspel. Van onze eigen wespen zal dat mede afhankelijk zijn van hoe we ons laten zien, want zoals we vandaag voor de dag kwamen, kom je niet elke week mee weg in de competitie waar we zeker niet de favoriet zijn voor de eindzege. Aan ons de taak te gaan verrassen, zoals we dat wel vaker hebben gedaan. Echter zal dan iedereen wel 100% met voetbal bezig moeten zijn en niet denken dat op 95% te kunnen.

Opstelling Wilhelmus : Robbin, Youri, Sjoerd, Wesley, Florian, Fabian, Brandon, Nigel (65YannickW), Bradley, Luca (65 YannickG), Nick (75 Rik)