Cultuur & Gedragsregels

1. De cultuur die we graag willen zien en vergroten is een sociaal veilige en prettige omgeving waarbinnen alle kinderen die lid zijn met plezier kunnen sporten en ouders, gezinnen, vrijwilligers en scheidsrechters die meekomen zich thuis voelen.

2. De club dient als soort tweede huiskamer voor de kinderen, waarbinnen voetballen en ontspanning, op zowel recreatief- als selectie niveau, centraal staat.  En een club waarbinnen vrijwilligerswerk door ouders, van kantinedienst tot het geven van training, een logische stap is en niet als vervelende verplichting wordt gezien.

3. Het doel te kunnen acteren als tweede huiskamer voor de jeugd wordt mede gesteund door een actief beleid om zoveel mogelijk kinderen en gezinnen te binden die rondom de club wonen. De club is natuurlijk open voor iedereen maar er is , in geval van wachtlijsten, een voorrangsregeling voor gezinsleden van leden en voor kinderen die in de wijken rondom de club wonen. Zie ook: “Beleid aanname nieuwe spelers”

4. De club maakt onderscheid tussen selectievoetbal en recreatievoetbal. Er wordt beoogd zoveel mogelijk selectievoetballers zelf op te leiden vanuit de jongere jeugd. Instroom van buitenaf direct in selectieteams kan in bepaalde situaties wenselijk zijn, maar in beperkte mate.

5. Recreatievoetbal draait grotendeels op de inzet van ouders als vrijwilligers (scheidsrechters, grensrechters, training geven, elftalleider, etc.), zij het met ondersteuning en begeleiding van de jeugdcommissie en technische staf. Ouders van nieuwe leden dienen zich bewust te zijn van deze situatie en vanuit ieder team zal een groep ouders de leiding en trainingen zelf verzorgen.

6. Bij indeling van teams wordt zoveel mogelijk gekeken naar gelijkwaardigheid van spelers in teams opdat alle spelers zich optimaal kunnen ontwikkelen. Vooral in de jongere jeugd (JO7 tot JO11) kan dit resulteren in jaarlijkse wijzigingen in teamsamenstellingen. Bij de indeling wordt echter waar mogelijk ook gekeken naar sociale effecten van de indeling. Een goede mix tussen beide krachten resulteert vanaf de oudere jeugd (JO12 en hoger) tot de vorming van stabiele teams die vriendschappelijk met elkaar omgaan en voetbaltechnisch bij elkaar passen. Op deze wijze kunnen we de jeugd langer aan de club binden en een grotere rol in de samenleving spelen als 2e huiskamer voor de jeugd uit de wijken rondom de club.

7. De eindverantwoordelijkheid voor de teamindeling ligt bij de jeugdcommissie, waarbij de interne scouting een adviserende rol heeft. Bij selectieteams ligt deze bij de technische staf en de  selectietrainers, waarbij de jeugdcommissie toeziet op de bewaking van clubcultuur.

8. Het laten spelen van selectieteams op een zo hoog mogelijk niveau, maar wel passend bij de gemiddelde natuurlijke doorstroom van talenten uit eigen jongste jeugd, garandeert dat ook de meer getalenteerde jongens zich op langere termijn thuis voelen bij de club en deze niet voortijdig verlaten. Zo is ook selectievoetbal op een zo hoog mogelijk niveau een onderdeel van de cultuur van de club, en niet een aparte wereld.

9. De ambitie is om met de selectieteams zo hoog mogelijk te spelen, onder voorwaarde dat de clubcultuur ook hier wordt geborgd. Voor selectievoetbal wordt je ieder jaar opnieuw uitgenodigd op basis van inzichten van de technische staf. Het is nooit en voor niemand een recht. Het brengt extra faciliteiten met zich mee maar vraagt tevens om extra inzet en verantwoordelijkheden bij ouders en kinderen. Mocht uw kind worden uitgenodigd, maakt u dan een bewuste keuze. Het is nooit een verplichting.

10. Van JO19 en JO17 jeugd selectievoetballers wordt een bewuste actieve bijdrage gevraagd bij de ontwikkeling en opleiding van de jongere jeugd. Vanaf de JO15 selectie wordt dit gestimuleerd op vrijwillige basis.

11. Wilhelmus houdt haar leden aan het reglement en de omgangsregels. Voor het geval er toch ongewenst gedrag wordt waargenomen is er een protocol omgangsregels, een pestprotocol en een vertrouwenspersoon. Deze regels zijn er om de sociaal en fysiek veilige tweede huiskamer te kunnen garanderen. Iedereen die actief is op de club bewaakt deze regels. Iedereen (aanwezig op de club of acterend namens de club) die zich hier niet aan houdt kan worden aangesproken op zijn/haar gedrag, eventueel gevolgd door een schorsing en bij herhaling (tijdelijke) ontzegging van de toegang tot het terrein en in het uiterste geval opzegging van het lidmaatschap . Met name beschermt de club met deze handhaving de honderden ouders die als vrijwilliger binnen de club actief zijn.

12. De velden en faciliteiten van Wilhelmus zijn beperkt in capaciteit. Demografische factoren (o.a. nieuwbouw Leidschenveen Ypenburg) hebben gezorgd voor een enorme groei (1200 leden waarvan  750 in de jeugd) maar ook het bereiken van de capaciteitsgrens . Doorstroming van de huidige jongere jeugd naar de oudere jeugd legt in de periode 2015-2020 een beperking op aan aanname van spelers in die oudere jeugd. De jeugdcommissie bewaakt deze maximale capaciteit opdat we samen met de gezinnen de cultuur kunnen blijven bewaken en de kwaliteit garanderen. We hebben ervoor gekozen om zoveel mogelijk jongere spelers (JO7, JO8, JO9, JO10, JO11) aan te nemen en vanaf de oudere jeugd (JO12 en hoger) vooral te werken aan behoud van spelers en cultuur. Toetreding tot de club vanaf de JO12 jeugd is daarom noodgedwongen gebonden aan nogal wat beperkingen.